Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Kirjoitukset ovat yksittäisten henkilöiden mielipiteitä, eivät InCat Suomen tai jonkun muun yhdistyksen, ellei viestissä niin erikseen sanota.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Chinchilla persialainen (Luettu 2405 kertaa)
Höpö
Ex-jäsen
*

Chinchilla persialainen
15.07.2008 - 12:46:18

Kaverilla on kissa, jonka se on saanut erinäisistä syistä joltakin puolitutulta. Eivät tiedä rotua koska eivät ole saaneet papereita. Vanha omistaja sanoo kissan olevan chinchilla persialainen ja on sen itse saanut lahjaksi niiden kasvattajalta. Soittavat varmaankin ja selvittävät kasvattajalta onko kissa väitetty yksilö vaikkei sillä muuten kuin mielenkiinnon vuoksi ole merkitystä.

Kysyn, onko chinchilla persialainen aina valkoinen ja sinisilmäinen? Löysin googlella hakien ainoastaan valkoisia (tai jotain sellaisia) mutta en sellaista kellertävän cremen tai minkä värinen se ko. kissa nyt onkaan. Lisäksi se ei ole naamastaan tyypillisen persialaisen näköinen vaan pystynenäkkäämpi ja kapeampi. Silmät sillä on kauniin pihkan väriset ja eniten kuvahakujen mukaan se muistutti meistä pystykorvaista Scottis Foldia...Yritä nyt sitten selvittää kissan rotu. Kuvaa ei toistaiseksi ole. Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Filthy
Friikki
Poissa

Vantaa
Sukupuoli: female
Re: Chinchilla persialainen
Vastaus #1 - 15.07.2008 - 15:13:38

Lainaus:
Kysyn, onko chinchilla persialainen aina valkoinen ja sinisilmäinen?

Ei, viisaammat korjatkoon mutta as far as i know chincillalla ei ole koskaan sinisiä silmiä. Riippuen kissan karvojen väristä tai siis karvan kärkien väristä (pohjahan on aina vaalea) silmät ovat (tai niiden pitäisi olla) vihreät tai kuparin väriset. Vihreät mikäli tipping/shading (vai miksikä sitä chincillalla kutsutankaan) on musta, sininen, lila tai suklaa, ja kuparin väriset silmät mikäli turkki on punainen, creme, kilpikonna, suklaa-, lila- tai sinikilppari. *lunttailee*

Turkistahan on varmaan aika paljon pääteltävissä mitä rotuun tulee, persialaisella se siis on pitkä, kun taas esim highland foldilla sen pitäisi ainakin tietyistä paikoista olla hitusen lyhyempi (tai puolipitkä).

*muoks* Googlen kuvahakuun cameo persian. Silmänisku
Siirry sivun alkuun

Utu BRI(XLH) ns 11
Kuura BRI ns 11
Tomu SFS non ns 24 62 73
Luna BRI(XLH) ns 11 33
Mina BRI ns 11
Kasperi BRI c 33 *31.05.2007-06.05.2010*

IP on kirjattu

Höpö
Ex-jäsen
*

Vastaus #2 - 15.07.2008 - 16:35:27

Mutta tuolla linkissä kissalla näyttäisi ihan kuin sinisiltä silmät... Pelästynyt

http://www.planet.fi/~ahaavist/kissat.html

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Filthy
Friikki
Poissa

Vantaa
Vastaus #3 - 15.07.2008 - 17:45:45

Linkin tekstissä mainitaan silmien väriksi sinivihreä (jolta ne minun silmään näyttivätkin). Sellaisia esim naamioväristen kissojen sinisiä ei siis chinchilloilla ole (korjatkaa jälleen jos olen hakoteillä). Täällä hyviä esimerkkejä sini- ja vihreä simmuisista söpöisyyksistä Silmänisku: http://www.zarville.com/index2.html

*muoks,korjaus*
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 15.07.2008 - 19:41:26 Kirjoittaja Filthy »  

Utu BRI(XLH) ns 11
Kuura BRI ns 11
Tomu SFS non ns 24 62 73
Luna BRI(XLH) ns 11 33
Mina BRI ns 11
Kasperi BRI c 33 *31.05.2007-06.05.2010*

IP on kirjattu

Jaana Tiainen
Jäsen
Poissa

Watch out! Silvers are
coming

Vastaus #4 - 15.07.2008 - 19:35:42

Ihan ensin korjataan virhe, chinchilla ei ole valkoinen vaan musta kissa (geneettisesti) vaikka valkoiselta fenotyypiltään näyttääkin. Kun katsoo chinchillan jalkapohjia, kirsun kajaleita, huulien maskeja, voi nähdä ne mustat rajaukset ja anturat helposti. Valkoisella ne on vaaleanpunaiset.

Juu, chinchillaksi kutsutaan yleensä vain värityksen mustahopeaa muunnosta. Sillä pitäisi olla sinivihreät tai vihreät silmät, sellaiset sinivihreät löytynee minun sivuiltani - parhaat mitä tämän värisiltä kissoilta olen koskaan livenä nähnyt Silmänisku EC Amadiyah Capricious Life. Ja se olisi se toivottavin väritys, vihreät kelpaa myöskin. On tietysti olemassa sininen chinchilla, lila chinchilla jne. mutta niille mukaan laitetaan aina väri lisänä ja silmät ovat aina vihreät.

Kaikki punaiset ja cremet ovat sitten shell värisiä tai paremminkin red shell cameo, creme shell cameo jne. oranssein silmin. Kilpikonnaväriset samoin oranssein silmin, paitsi hopeakilpikonnakuviot ja hopeakuviot muut kuin punaiset ja cremet sallitaan molemmat silmienvärit eli sekä vihreä että oranssi.

Värityksen tummempi muunnos eli shaded on huonommin tunnettu ja yleisempi nykyään kuin chinchilla. Ennen shaded silver persialaisia myytiin chinchilloina paljonkin (tänä päivänäkin rajan takaa tulevat) kun se on tunnetumpi väri kuin shaded. Puhtaasti chinchilloja on todella harvassa ja varsinkin Suomessa. Itse tätä hopeaväriä ainoana rodussa kasvattavana, tiedän tämän varmasti. Juuri nyt minulla on yksi chinchilla peruuntuneen varauksen vuoksi tarjolla. Ainoa pentueessa vaikka molemmat vanhemmat ovat todella vaaleita shaded silvereitä.

Mitä tyyppiin tulee, on se vieläkin monesti tyyppi-persialaisesta kaukana. Varsinkin ne rajan takaa tuodut lemmikkikissat ovat todella kaukana tyypiltään. Sieltä tulee minulle kyselyitä juuri siksi, ettei siellä ole tyyppikissoja tarjolla kasvatukseen. Jos tätä väriä ei Suomessa kukaan muu halua kasvattaa, alkaa tilanne olla kohta se, ettei tätä väritystä enää täältä saa lainkaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Höpö
Ex-jäsen
*

Vastaus #5 - 15.07.2008 - 22:08:57

Jaana Tiainen: siis onko chinchilla persialaisen värinimitys...kö? Se ei ole siis mikään persialaisen chinchilla-muoto, joka olisi vähemmän "lyttynaamainen" ja ehkä kevytrakenteisempi kun peruspersialainen? Alussa mainitsemani kissa on edellisen omistajan mukaan siis chinchilla persialainen ja se on hänen mukaansa oma harvinainen rotunsa. Ota siitä sitten selvää...

Itse olen vähän torvi näissä...Eli koska tällä kissalla, jolle rotua etsitään on pihkanväriset silmät, on joku muu kuin chinchilla?

Minä voin kyllä laittaa tänne esimerkin loistavista vihreistä silmistä: Pusu

http://i21.photobucket.com/albums/b282/Misumisu/Kissat/DSC01816.jpg?t=1200947411

Ps. Äh, vähän tumma kuva...
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jaana Tiainen
Jäsen
Poissa

Watch out! Silvers are
coming

Vastaus #6 - 16.07.2008 - 22:16:30

Kyllä, chinchilla on ihan sama kuin musta persialainen mutta vain eri värinen. Sen tyypin erilaisuus johtuu vain sen kasvatuksen erilaisista tavoitteista ajan saatossa. Eli sítä väriä on kasvatettu vain ja ainoastaan turkin- ja silmienvärin perusteella. Näin sen tyyppi ja rakenne on jäänyt ns. vanhakantaiselle tasolle, joka tarkoittaa, että sen kasvot on kapeat, nenä pitkä, leuka olematon ja silmien muotokin jotakin muuta kuin pyöreä. Ne meripihkanväriset silmät on virhe ja mm. tanskalaiset yrittivät saada se keltaisen silmienvärin muutama vuosi sitten standardiin läpi. Suomalaiset kasvattajat - ne harvat ja valitut - pistivät voimallisesti hanttiin, syystä, että silloin olisi kadonnut kokonaan se AINOA ja OIKEA silmien väri eli vihreä. Miksi niin? Koska se keltainen tai oranssi olisi paljon helpompi saada aikaan kissalle samalla kun se persialaisen tyyppi sille ajettaisiin läpi. Suomalaiset ja monet muutkin ovat pyrkineet nimenomaan pitämään vihreän värin vaikka ovat samalla pyrkineet samaan tyyppiin kuin muilla persialaisilla on. Näin sen pitääkin olla ja toivottavasti näin se tulee aina olemaan. Oranssin värin hyväksyminen hopeatabbyille on kadottanut vihreän värin niiltä lähes kokoaan. Minulla on suomen ainoat tätäkin väriä olevat hopeakuviot ja nekin omaa kasvatusta.

Noista vanhoista teksteistä ja asiattomista jutuista, ei pitäisi välittää ollenkaan. On paljon väärää käsitystä chinchilla persialaisesta olemassa, millä ei ole totuuden kanssa mitään tekemistä. Aina pitäisi ensin katsoa miltä vuodelta teksti on ja kuka sen on kirjoittanut. Ihan totuuden nimissä, Suomessa tätä väriä ei kasvata kukaan muu kuin minä - toivottavsti voisin sanoa, vielä!.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Höpö
Ex-jäsen
*

Vastaus #7 - 17.07.2008 - 13:26:46

Hyvä tietää ja kiitos tiedoista Jaana. Eli nyt tiedetään, ettei se ole persialainen, minusta se ei näyttänyt siltä lainkaan mutta mistäpä minä voisin tietää kun joku tuollaista väittää (kissan edellinen hetken ajan ollut omistaja). Ededllisen omistajan mukaan se on siis se chinchilla mikä se ei mitä ilmeisimmin ole mutta tämä sanoi myös sitä, että kissa on rekisteröity mutta saattaa silti olla, että siinä on toistakin rotua kun emä on joskus karkuun päässyt ja mahdollisuus näin olisi risteymiin. Aika vaikea selvitystyö mutta aika mielenkiintoinen. Kissa on kuitenkin nyt hyvillä omistajilla, jotka pitävät siitä oli se mikä tahansa.  Pelästynyt
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Jaana Tiainen
Jäsen
Poissa

Watch out! Silvers are
coming

Vastaus #8 - 17.07.2008 - 13:36:15

Ei kun se voi olla persialainen, mutta tuon yhden kuvan kissa on lähinnä lemmikkitasoinen sellainen ja siksi näyttää niin erinäköiseltä kuin esim. musta perski näyttäisi. Voihan se tuttujesi kissa olla silti perski, ellei sitten ole todellakin sekoitus tai paperiton. Tosin vain paperit sen sitten todistaa onko kissa perski vai ei Silmänisku

Näitä vääränmallisia chinchilla ja shaded silver kissoja kun on vielä aika paljon. Osa kasvattajista kun ei edes halua niiden tyyppiin parannusta, ehkä osa syystä, että pennut menee paremmin kaupaksi. Rajan takaa on tuotu melkoisen paljon näitä (useimmiten shaded silvereitä) lemmikkitasoisia tänne myyntiin. Niitä on sitten jonkin verran käytetty paperittomien tuottamiseen ja silloin tyyppi yleensä vielä menee takapakkia.

Se, ettei kissa näytä persialaiselta, ei vielä tässä värissä takaa, ettei se sitä voisi olla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

kisuli
Tulokas
*
Poissa

Vastaus #9 - 06.04.2009 - 04:10:37

Meillä oli muutama vääränmallinen chincillapersialainen -90 luvulla. Pidempi nenä ja hennompi rakenne kuin perskeillä yleensä, kissoina aivan ihania. Suru oli suunnaton kun toisella todettiin paha sydänvika ja toisella taas polykystiset munuaiset. Toinen eli vähän yli vuoden vanhaksi ja toinen munaisvikainen eli 3 vuotiaaksi. Molemmat oli rekisteröityjä kissoja. Toisen kissan kasvattaja oli Lahden läheltä ja toisen Tampereelta. Harmitti hirveästi kissojen menetys ja meillä olikin 10 vuoden kissaton aika kotona sen jälkeen, oli niin ikävä kokemus silloinen ensimmäisten rotukissojen hankinta. Tiesimme niin vähän siihen aikaan rotukissoista ja mitä olisi pitänyt ottaa huomioon kissaa hankkiessa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta