Ihan ensin korjataan virhe, chinchilla ei ole valkoinen vaan musta kissa (geneettisesti) vaikka valkoiselta fenotyypiltään näyttääkin. Kun katsoo chinchillan jalkapohjia, kirsun kajaleita, huulien maskeja, voi nähdä ne mustat rajaukset ja anturat helposti. Valkoisella ne on vaaleanpunaiset.
Juu, chinchillaksi kutsutaan yleensä vain värityksen mustahopeaa muunnosta. Sillä pitäisi olla sinivihreät tai vihreät silmät, sellaiset sinivihreät löytynee minun sivuiltani - parhaat mitä tämän värisiltä kissoilta olen koskaan livenä nähnyt

EC Amadiyah Capricious Life. Ja se olisi se toivottavin väritys, vihreät kelpaa myöskin. On tietysti olemassa sininen chinchilla, lila chinchilla jne. mutta niille mukaan laitetaan aina väri lisänä ja silmät ovat aina vihreät.
Kaikki punaiset ja cremet ovat sitten shell värisiä tai paremminkin red shell cameo, creme shell cameo jne. oranssein silmin. Kilpikonnaväriset samoin oranssein silmin, paitsi hopeakilpikonnakuviot ja hopeakuviot muut kuin punaiset ja cremet sallitaan molemmat silmienvärit eli sekä vihreä että oranssi.
Värityksen tummempi muunnos eli shaded on huonommin tunnettu ja yleisempi nykyään kuin chinchilla. Ennen shaded silver persialaisia myytiin chinchilloina paljonkin (tänä päivänäkin rajan takaa tulevat) kun se on tunnetumpi väri kuin shaded. Puhtaasti chinchilloja on todella harvassa ja varsinkin Suomessa. Itse tätä hopeaväriä ainoana rodussa kasvattavana, tiedän tämän varmasti. Juuri nyt minulla on yksi chinchilla peruuntuneen varauksen vuoksi tarjolla. Ainoa pentueessa vaikka molemmat vanhemmat ovat todella vaaleita shaded silvereitä.
Mitä tyyppiin tulee, on se vieläkin monesti tyyppi-persialaisesta kaukana. Varsinkin ne rajan takaa tuodut lemmikkikissat ovat todella kaukana tyypiltään. Sieltä tulee minulle kyselyitä juuri siksi, ettei siellä ole tyyppikissoja tarjolla kasvatukseen. Jos tätä väriä ei Suomessa kukaan muu halua kasvattaa, alkaa tilanne olla kohta se, ettei tätä väritystä enää täältä saa lainkaan.