Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Kirjoitukset ovat yksittäisten henkilöiden mielipiteitä, eivät InCat Suomen tai jonkun muun yhdistyksen, ellei viestissä niin erikseen sanota.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta
Ruuasta saatavat vitamiiinit yms., barf (Luettu 3044 kertaa)
Elviina
Aktiivinen
**
Poissa

Sukupuoli: female
Re: Ruuasta saatavat vitamiiinit yms., barf
Vastaus #30 - 28.10.2008 - 06:50:08

Menenkin tänään heti käymään barf-kaupassa ja yritän monipuolistaa kisujen lihavalikoimaa. Eilen kävin hakemassa Salmopettiä ja molemmat kissat sitä onneks ruuan seassa suostuivat syömään.

Nyt vaan on ilmaantunut semmosia ongelmia, että tämä meidän 2-vuotias pissavaivainen kisu ei ole kakannut eilen ollenkaan ja viime yönä se huuteli moneen otteeseen. En sitten tiedä, onko se stressaantunut ruokavalion muutoksesta vai vaivaako se kakka-asia sitä jotenkin. Onko teillä ollut vastaavia ongelmia raakaruokinnan aloituksen yhteydessä? Me siis aloitimme tämän raakaruokinnan vasta pari päivää sitten. Lisäksi minua pelottaa koko ajan, että pissavaivat uusiutuu, kun lihojen kanssa en saa yhtä hyvin kissaa litkimään vettä kuin märkäruuan seassa. Toivottavasti tämä nyt tästä lähtisi sujumaan, kun en millään haluaisi enää palata teollisiin ruokiin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

PiiRoo
Ylläpitäjä
Poissa

Pihlajanmäki, Helsinki
Vastaus #31 - 28.10.2008 - 07:23:34

Muutitko ruokavalion kerralla? Jos teit näin, niin se voi olla syynä mahaongelmaan. Yleensähän suositellaan ruokavalion muutoksen tekemistä pidemmän aikavälin aikana. Antaessani Lunalle lihaa, yleensä "kastelen" lihan ja näin se saa nestettä samalla. Mutta eihän toki niin paljon kuin märkämuonan kanssa.

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

K-K
Friikki
Poissa

KoMpAstElu VoEp estÄä
KuAtumiSen

turku
Vastaus #32 - 28.10.2008 - 09:18:30

PiiRoo tuossa jo sanoikin, että ei kerrallaan.
Taisinkin jo aiemminkin mainita, että sitä nestettä pitää lisätä ruokaana kun antaa raakaruokaa paljon eli olen aivan samaa mieltä ylläolevan kanssa sen tärkeydestä. Eteenkin pissavaivaiselle se on tärkeää. Ekat 3-4kk voi mennä suolen totutellessa tähän ja ummetus voi olla läsnä eteenkin jos kissa pääsee kuivumaan, 24/7 ja teidän tapauksessa se edesauttaa pian tulehduksen syntyä.
Kannattaa nyt tosiaan lukea ne pissaketjut! Itse en osaa neuvoa tai antaa vinkkiä pissatulehdusruokavalioissa, kun en ole niiden kanssa ikinä joutunut kasvotusten kunnolla.

Meillä n.2krt/vko kissat saavat pellavansiementä (murskaan leikkuulaudalla puukonterällä) ja n.2krt/vko kissanmallasta.
Ummetuksesta sen verran että se kannattaa ottaa vakavasti, koska ei ole 1 tai kaksi kertaa että täälläkin on lukenut noista jotka etenee sitten loppujenlopuksi aika nopeasti sinne lääkärin pöydälle.

Eli sitä nestettä paljon, haet vaikka kissan mallasta ja annat nyt aluksi vaikka päivittäin (myöhemmin ylläpidolla vaikka se 2krt/vko), jos ei kakkaa ala näkymään pia,n ostaisin jo varmuuden vuoksi ensiapulaukkuun Microlax peräruisketta. Toiset käyttää myös näitä yläpäästä annettavia Duphalac tai Levolac -tuotteita, joskus myös parafiiniöljyä, mutta itse en ole ko. tuotteiden  kannattaja, jos luonnollisimmilla järjestelyillä pääsisi samaan tulokseen ja meillä on päästy, kun on aloitettu tuo Mallas ja pellavansiemen (annettu myös vähän sitä pellavansiemen limaa) nopeasti, jos tuntuu että olisi ummetusta.
Nyt näyttäisi siltä että vatsat ovat alkaneet jo sopeutumaan hieman meillä, eli kakat tulee ihan päivittäin kuten tuli ennenkin ja pidän sitä hyvänä juttuna.  Viljaa meillä ei anneta kuin 1-2krt/vko, eikä ole annettu koko aikana. Mutta purkkiruokaa saavat 1 krt/vko ja se on ollut kanssa ihan ok, ulostemassa on suurentunut hetkellisesti jonka olen myös toivonut auttavan anaalien tyhjenemisessä, muutenhan nää lihapökäleet on aika kuivia ja pienehköjä.
Siirry sivun alkuun

Meidän poppoon blogi: http://tassunjalki.blogspot.com/
IP on kirjattu

Emma_Natalia
Aktiivi
Poissa

Vastaus #33 - 28.10.2008 - 10:40:58

Enhän ole missään vaiheessa tauriinin tarvetta kiistänytkään, mutta halusin tietää, minkä asteinen ja kuinka pitkäkestoinen puutostilan pitää olla aiheuttaakseen oireita tai sairastumisriskin? Kuten Cassiopeia, minäkin varon myös ylivitaminointia. En siis missään nimessä kyseenalaista sitä, etteikö asioita olisi hyvä selvittää - hyvänen aika, sitähän minäkin tässä yritän tehdä! Mielestäni pitäisi puhua myös ylivitaminoinnin riskeistä sekä liikkumavaroista, nykyisin BARF-keskustelut ovat aika pitkälti puutostiloilla pelottelua, mikä tietysti kasvattaa todennäköisyyttä siihen että "parhaalla mahdollisella tiedolla" hoidetut kissat alkavat pian sairastua vitamiinien yliannostuksista.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Elviina
Aktiivinen
**
Poissa

Vastaus #34 - 28.10.2008 - 11:27:00

Kissanmallasta olen jo hommannut ja olen sitä antanut joka päivä. Sekaruokavaliota en uskalla sen takia kovin pitkään syöttää, koska sillä ruokavaliolla pissavaivat tulivat. Pissaketjuja olen paljon lueskellut ja niissä monet kertovat avun löytyneen raakaruokinnan avulla. Vettä yritän kissalle antaa niin paljon kuin se vaan onnistuu. Täytyy nyt yrittää jatkaa pääasiassa raakaruualla ja antaa lisäksi Urinarya ja mittailla pissan ph:ta usein. Harmittaa, kun tämä on näin vaikeata  Itku En haluaisi kissan kärsivän.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cassiopeia
Tulokas
*
Poissa

Vastaus #35 - 29.10.2008 - 01:16:26

K-K kirjoitti on 27.10.2008 - 08:38:04:
Cassiopeia kirjoitti on 26.10.2008 - 22:37:38:
Tauriini on jonkinmoinen poikkeus tähän, koska kissat ovat sitä luonnollisesta ravinnostaan niin suurella varmuudella aina saaneet.

MUTTA yleisesti kannattaa pitää mielessä, että ihmisten ja eläinten elimistossä on lukuisia suojamekanismeja vitamiininpuutostilojen sietämiseen, ja useimmiten vitamiininpuutosten aiheuttamat vaivat korjaantuvat täysin tai lähes täysin, kun puutostila korjataan.

Sen sijaan vitamiinien yliannostusta vastaan kehoillamme ei ole juuri minkäänlaisia puolustautumiskeinoja. Sellaisia ei yksinkertaisesti ole kehittynyt, koska vitamiinien yliannostusta on kautta aikojen ollut aika mahdotonta luonnollisesta ruokavaliosta saada. Toisin kuin purkista! Vitamiinien yliannostusten aiheuttamat haitat eivät korjaannu ruokavaliokorjauksen myotä laisinkaan niin hyvin kuin aliannostusten, vaan haitat ovat usein varsin pysyviä. En ala tässä nyt erikseen noita selostamaan, ihan googlettelemallakin loytää ainakin englanninkielistä infoa hyvin.

Itse olen siis mieluummin aika varovainen lisien kanssa. Kissojen kanssa voi olla vaikeaa saavuttaa riittävä monipuolisuus, jos sattuu nirppanokkailija kohdille (kuten minulla x 4  Sinetöidyt huulet , onneksi kotiruoka/luomu/barffailevalla koiralla on ruokahalua näidenkin edestä, niin pysyy omistajan mieli parempana  Silmänisku ) mutta ihan mutulla ja kokemuksella keskimäärin voi olla aika rauhallisin mielin, jos eläin syo kohtuu vaihtelevaa sapuskaa vaikka kuukauden sisään ja jos tästä iso osa on kypsentämätontä ja mielellään muuta kuin parasta paistia (eli rasvaa, rustoa, luuta ja sisuksia saisi loytyä lihan joukosta).

Pirskattia sillon tällon poskeen ja riittävästi vaihtelua.  Eläinten ruokkiminen EI OLE YDINTIEDETTä, toisin kuin eläinruokafirmat haluaa saada meidät uskomaan. Jos syo pävästä, kuukaudesta, vuodesta toiseen samaa sapuskaa, niin silloin ruuasta pitää tietysti saada kaikki mahdollinen. Jos syo vaihtelevaa ruokaa, niin todennäkoisesti eläin saa toisesta sapuskasta extra-annoksen sitä mitä toisesta jonkinverran uupuu. Jos puutosta tulee, niin useimmiten se alkaa jossain vaiheessa näkyä päällepäin ja sitten tilanteen voi korjata. Jos kotona on eloisa, kiiltäväturkkinen, tyytyväinen kissa, niin vitamiinitasapainoista on mielestäni turha oppikirjat kädessä stressata.

Rasvahappoja muuten saa monista muistakin jutuista kuin noista pellava- kala- ym oljyistä joita etusivulla listattu. Keltuaisessa (raaka) on niitäkin, samaten kypsentämättomässä kananrasvassa, eli esim broiskunsiivissä on ymmärtääkseni oikein hyvin omegoja.

Olen aivan samaa mieltä, että monipuolinen ruoka tasapainotta yleensä. Luonteeltani vaan olen tällainen joka haluaa tietää ne perusteet, eikä van toteuta. Mutta nämä A-vitamiini, tauriini samoin kuin öljyt on kyllä mielestäni tärkeitä ja pitää olla edes hieman selvillä mistä niitä saa ja riittääkö se. Sama koskee tätä fosfori-calsium -suhdetta, ei varmaan tule aikuiselle kissalle mitään ongelmia pentuiän jälkeen aluksi, sitten 10v. alkaa vaivaamaan rangan ongelmat jos on tasaisesti ollut calsium vajetta, eli annettu luuta tyyliin 1-2krt/vko ja purkista kun on jaksettu.
Eli vaikka ei ole mitään ihme monimutkaista tiedettä, pitää tietää missä mennään ja ottaa asiat huomioon.

Itsekin perehdyin perinpohjaisesti koiran kanssa kun barffailun aloitin, luin kaiken mahdollisen ja olin aika fanaattinen. Ja ammattinikin on sellainen, että tietoa ja totuutta tulee herkästi kaivettua ehkä liiankin kanssa. Sittemmin kokemuksen ja asioiden pohdiskelun myotä on linja loiventunut todella paljon ja hyvin on sujunut.

Tietysti on tärkeää ravitsemukseen perehtyä ja se olennaisin punainen lanka pitää hyppysissä, etenkin pentuaikana. Jos jaksaa laatia (tai ennemminkin noudattaa) tarkkoja viikko-ohjelmia kuukaudesta, vuodesta toiseen jne niin hatunnoston ansaitsee, mutta ennemminkin tuo on silloin ihmisen omaksi iloksi harrastelua ja täydellisyyden tavoittelua. Yhtä hyvin nuo elukat voivat suurpiirteisemmälläkin menyyllä. Ennen kaikkea ihmettelen, että joillain on niin hyvällä ruokailuyhteistyollä varustettuja kissoja, että täysin "oikeaoppinen" barffailu kaikkine lisukkeineen onnistuu! Oikeaoppisuuskin tuppaa olemaan muutaman "gurun" painettuun sanaan ja nettikeskusteluviisasteluun pohjautuvaa. Varsinaista tutkittua tietoahan aiheesta on häviävän vähän.

Monilla pääosin itse ruokansa metsästävillä kissoilla on omat mieltymyksensä ja ne syovät vain tietyt osat saaliistaan  ja viis veisaavat siitä, minkälaisen osuuden ruokavaliosta tulisi koostua luista, elimistä tai omegaoljyistä. Eläimen terveyteen vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin ravinto (kuten ihmisenkin), vaikka oikeanlainen ravinto toki tärkeää onkin. Meidän on esim turha kuvitella, että 22t+/vrk nukkuvien/loikoilevien keskuslämmitetyissä, keinovalaistuissa taloissa asustelevien lellikkilemmikkikastraattiemme elimistot toimisivat täysin samalla tavalla, kuin aktiivisesti itse ravintonsa metsästävän, ulkona asustelevan jatkuvasti valppaan ja aktiivisesti lisääntyvän kissaeläimen.

Esimerkkini on nyt valitettavasti koirapuolelta, mutta siellä käydään erityisen kiihkeitä keskusteluja etenk isojen rotujen luuston ja nivelten kehityshäirioistä (eli "lonkkaviasta" jne), barffin erinomaisuudesta, siitä, miten hiilihydraattipitoiset teolliset ruuat ovat iso osasyyllinen nivelongelmien yleisyyden taustalla jne. Ja siitä kalkki/fosfori suhteesta tähän liittyen. Nämä     tämäntyyppiset     jättiläiset  ovat kuitenkin kautta aikain tehneet raskasta fyysistä tyotä vartioiden koko elämänsä lammaslaumoja. Ravintona askeettista ja niukkaa elämää viettävät paimentolaisomistajat ovat tarjonneet koirille pennusta lähtien vain fosforikylläisiä maitotuotteita ja hiilihydraattipommi-puuroja, niitäkin niukalti. Lihaan koiria ei totutettu ollenkaan, koska niiden päähän ei haluttu pistää ajatuksenpoikasta suurimmankaan nälän hetkellä siitä, että niiden vahtimat lammas/vuohilaumat voisivat tarjota niille aterian. Hyvin ovat kasvaneet ja pärjänneet barffiopillisesti täysin vääränlaisella ravinnolla. Voi toki olla, että ovat satunnaisesti syoneet jotain tappamiaan petoja tms, mutta pääasiassa ravinto on koostunut puurosta, hapatetuista maitotuotteista, herasta jne. Jos +-70kg koira pystyy tekemään raskasta fyysistä tyotä vuosikaudet, sen nivelet ovat varmasti paremmassa kunnossa kuin suurimmalla osalla nykyisistä teollisten muonafirmojen "täydellisillä" tasapainonapeilla tai tarkalla vitamiinein ja oljyin hoystetyllä barffilla ruokituista lemmikkikoirista.

Kyseessä tietysti eri lajin edustaja, kissa on absoluuttisempi lihansyojä jne jne, mutta pointtina siis se, että asiat eivät ravitsemuksen suhteen ole ollenkaan niin mustavalkoisia, kuin minkälainen käsitys barffikeskusteluja lukiessa ja tietoa etsiessä helposti kehittyy. Emme ymmärrä tai tunne alkuunkaan ravintoaineiden keskinäisiä, emmekä etenkään ravitsemuksen ja muiden ympäristotekijoiden tai ravitsemuksen ja geenien keskinäisiä vuorovaikutuksia.

Kaiken kaikkiaan on kuitenkin loistavaa, että kissanomistajat haluavat viedä ravitsemusta luonnollisempaan suuntaan ja ovat barffailusta innostuneet! Toivon vaan, ettei innot laannu siihen pelotteluun, että miljoona asiaa pitää ottaa huomioon ja kissa pitää saada syomään sitä tai tätä kerran ja toista kaksi kertaa viikossa ja lisiä pitäisi olla 8:aa eri sorttia, jottei lemmikki suorastaan sairastuisi  Sinetöidyt huulet
Siirry sivun alkuun
« Viimeksi muokattu: 29.10.2008 - 09:01:31 Kirjoittaja Cassiopeia »  

Elämääni mutkistamassa SBI Indi, KOR Usva, RAG Myrsky ja MAU Cassiopeia

IP on kirjattu

Onni
Jäsen
Poissa

Vastaus #36 - 29.10.2008 - 16:52:32

^tämä menee jo ooteeksi, mutta koirille ei tosiaan ravinnolla saa nivelrikkoa aiheutettua, eli kyllä se syy löytyy sieltä aikaisempia jalostusvalintoja tehneistä kaksijalkaisista.

Ja tosiaan kuten todettu, tutkittua tietoa kissojen raakaruokinnasta on todella vähän jos yhtään, joten siinä mielessä täytyy osata suhteuttaa kaikki pitkin palstoja ja kotisivuja annetut ohjeet omaan merkitysluokkaansa. Ainakin tuo mun edellä mainitsemani opus kertoo, että tutkimuksissa on havaittu juuri tuon kalkki-fosfori asian olevan paljon löysemmissä rajoissa, eli niin määrät kuin suhdekin vaikka ovat melko vinksallaankin, eivät ole ongelmia aiheuttaneet.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

annek
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa

YaBB rules!

Inkoo
Vastaus #37 - 01.11.2008 - 12:19:14

Cassiopeia kirjoitti on 26.10.2008 - 22:37:38:
.  Eläinten ruokkiminen EI OLE YDINTIEDETTä, toisin kuin eläinruokafirmat haluaa saada meidät uskomaan. Jos syo pävästä, kuukaudesta, vuodesta toiseen samaa sapuskaa, niin silloin ruuasta pitää tietysti saada kaikki mahdollinen. Jos syo vaihtelevaa ruokaa, niin todennäkoisesti eläin saa toisesta sapuskasta extra-annoksen sitä mitä toisesta jonkinverran uupuu. Jos puutosta tulee, niin useimmiten se alkaa jossain vaiheessa näkyä päällepäin ja sitten tilanteen voi korjata. Jos kotona on eloisa, kiiltäväturkkinen, tyytyväinen kissa, niin vitamiinitasapainoista on mielestäni turha oppikirjat kädessä stressata.

Hyvä kommentti Hymiö. Itse olen hieman hysteerinen paperbonen kanssa, mutta tosiaan aikuisen kissan kalsiumtarve ei niin hirveän paljon enempää fosforiin verrattuna ole. 1 : 1 on sekin riittävä.

Kannattaa tosiaan kirkastaa itselleen se, että luonnossa lähes eläimet kuin eläimet valitsevat sen ruokansa etupäässä rasvapitoisuuden mukaan, eivätkä suinkaan sitä mikä on ns. "terveellisintä". Syy tähän on se, että rasvan tarjoaman energian turvin voi säästyä nälkäkuolemalta kun sitä ruokaa ei todellakaan ole seisovasta pöydästä jatkuvasti tarjolla. Yksilöt jotka eivät ole sitä rasvaisinta ruokaa valinneet, ovat todennäköisemmin kuolleet tiukkoina aikoina eivätkä saaneet geenejään eteenpäin seuraavalle sukupolvelle. Tämä rasvaisen suosiminen oli muuten ilmeisesti näkyvissä ihmisilläkin, vaikka varmasti "sivistys" ja valistus osaltaan sitä vaistotoimintaa häivyttää, ja saa tekemään tietoisia päätöksiä ravinnon suhteen.

Sitten asiasta viidenteen: manailen jatkuvasti Multicattien tablettimuotoa, vain 1 viidestä syö ne sellaisenaan, muille joutuu murskaamaan ja sekoittamaan ruokaan. Etupäässä kuitenkin tuolla "maailmalla" raakalihan lisukkeet ovat jauheena. Onko kukaan törmännyt nettikaupoissa tai muissakaan kaupoissa jauhemaisiin valmisteisiin? Mietin tässä adressin "Multicat jauheena ja heti!" väsäämistä, tai sopivien "lisäaineiden" hankkimista tuttujen välityksellä esim. Saksasta. (Kyse ei ole siitä ettenkö noita tabuja jauhettua kohtalaisen helposti saisi, vaan siitä että se on mielestäni turhauttavaa kun sitä on vuosikausia tehnyt Surullinen)
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Emma_Natalia
Aktiivi
Poissa

Vastaus #38 - 02.11.2008 - 12:52:47

^ Itse olen joskus miettinyt, josko sitä jauhaisi kerralla kokonaisen purkillisen tai parikin Multicateja ja laittaisi vaikka suolasirottimeen. Sitten vain mittaisi, minkälainen ropsaus vastaa suurinpiirtein yhtä pilleriä. Näin päivittäinen annostelu kävisi paljon näppärämmin.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Onni
Jäsen
Poissa

Vastaus #39 - 03.11.2008 - 09:28:11

Mä olen jauhanut Pirskatit ja annostellut siitä ruokaan, paljon helpompaa kuin tabujen kanssa puljaaminen, joita vaan yks syö oma-aloitteisesti.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Cassiopeia
Tulokas
*
Poissa

Vastaus #40 - 03.11.2008 - 09:58:55

Meillä pirskatit ei mene kokonaisena, ja jauhettunakin vaan noiden kunnon herkkuhaisuli-teollis-pussukoiden joukossa. Sen verran tuju b-vitamiinikäry nousee pirskattijauheesta ihan emännänkin nenään ruokaan sotkettaessa, että en ihmettele, ettei kissoja meillä saa noita huijattua syomään minkään miedomman ruuankaan joukossa. Uudistuneissa pirskateissa (multi-cat tais olla uus nimi..?) on lohi-aromi, ja innolla odotin oisko maistuvuuteen ollut jotain positiivista vaikutusta, mutta ainakaan meillä ei sellaista ollut havaittavissa. Virbacin nutri-plus catti sensijaan on parin kissan varsinaista herkkua, söisivät koko tuubin kerralla jos saisivat korkin auki  Virnistys Nutri-plus kuorrutuksen avulla oon saanut noita syomään pari tuntia kupissa syomättä nahistuneita inhokkiruokiakin  Hymiö
Siirry sivun alkuun

Elämääni mutkistamassa SBI Indi, KOR Usva, RAG Myrsky ja MAU Cassiopeia

IP on kirjattu

annek
Ylläpitäjä
Jäsen
Poissa

YaBB rules!

Inkoo
Vastaus #41 - 03.11.2008 - 17:23:20

^ Ja ^^ Juurikin mun pointti, paljon turhaa työtä tuon jauhamisen tai muun kikkailun kanssa. Miksi oi miksi se ei voisi olla jo valmiiksi jauhetta?!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Emma_Natalia
Aktiivi
Poissa

Vastaus #42 - 03.11.2008 - 19:06:57

annek kirjoitti on 03.11.2008 - 17:23:20:
^ Ja ^^ Juurikin mun pointti, paljon turhaa työtä tuon jauhamisen tai muun kikkailun kanssa. Miksi oi miksi se ei voisi olla jo valmiiksi jauhetta?!

Yksi ratkaisu voisi olla pippurimylly? Jauhaisikohan semmoinen pillerit sopivan hienoksi jauheeksi? Pippurimyllyt ovat kamalan kalliita enkä viitsi kokeilua varten sellaista ostaa, mutta jos se toimii varmasti niin ostan heti kaksi; toisen Multicateille ja toisen kananmunankuorille.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

PiiRoo
Ylläpitäjä
Poissa

Pihlajanmäki, Helsinki
Vastaus #43 - 03.11.2008 - 19:15:37

Minulla on apteekista ostettu tabletin murskaaja, samanlainen kuin tämän linkin kuvassa vasemmalla http://www.verkkosalkku.net/laakehoito/upload/C~000033.jpg Sillo on tosi kätevä murskata kaikki tabletit sekä myös munankuori menee rikki. Hintaa oli noin 10 euroa.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

K-K
Friikki
Poissa

KoMpAstElu VoEp estÄä
KuAtumiSen

turku
Vastaus #44 - 04.11.2008 - 08:55:23

^Mikä se sininen on, en ole utelias - en  Viileä.
Siirry sivun alkuun

Meidän poppoon blogi: http://tassunjalki.blogspot.com/
IP on kirjattu

Sivu: 1 2 3 4 
Lähetä aihe Tulosta