Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
www.incat.fi
  Kirjoitukset ovat yksittäisten henkilöiden mielipiteitä, eivät InCat Suomen tai jonkun muun yhdistyksen, ellei viestissä niin erikseen sanota.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
FORL? (Luettu 313 kertaa)
kittyli
Tulokas
*
Poissa

I Love YaBB 2!

FORL?
27.07.2010 - 13:28:38

Huomasin kissallani hampaan pesun yhteydessä, että yksi hampaista näytti oudolta.

Soitin sitten eläinlääkäriin ja koska en osannut kunnolla selittää miltä hammas näyttää, lähetin heille vielä valokuvan.

He sanoivat, että kyseessä on kissan hammassairaus FORL. Koska kissan hammas oli jo syöpynyt pois ja paikalla oli enää päälle kasvanutta ientä, heidän mielestään mitään toimenpiteitä ei tarvitse tehdä.

Onko siis totta, että mahdolliset juuret voidaan jättää sisään ja että esim. antibioottikuuria ei tarvitse?

Luin netistä, että hampaista voi ottaa röntgen kuvan, jotta näkisi onko FORL kehittymässä myös muissa hampaissa. Olen soittanut nyt 3 eläinlääkäriin ja olivat sitä mieltä, että röntgeniä ei kannata ottaa, eikä heillä ollut edes hammasröntgen laitetta. Onko kellään kokemusta miten kuva onnistuu tavallisella röntgen laitteella?

Voisitteko kertoa kokemuksia FORL:sta? Meillä nyt siis vasta yksi hammas mennyt. Kuinka nopeasti FORL voi tulla myös muihin hampaisiin?
Kissani on vasta 6-vuotias.

Olisin kiitollinen kaikista mahdollisista kokemuksista tai hoitokertomuksista!

Kiitos!
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Catwomaniac
Friikki
Poissa

Kerava
Sukupuoli: female
Re: FORL?
Vastaus #1 - 27.07.2010 - 14:29:59

Joo se juuri voidaan jättää sinne sisään, hammaslääkärikään ei välttämättä poista koko hammasta. Eikä meillä ole mitään kuureja annettu, ainoastaan kipulääkettä poiston jälkeen.

Kyllä mun mielestä toi röntgen kannattaisi ottaa. Kannattaa varmaan kertoa asuinpaikka, niin joku muu voisi sitten laittaa yksityisviestillä suosituksia jos tietää hammaslääkäreitä. Mä en tiedä millainen röntgenlaite meidän ell asemalla on, mutta kyllä noista mun kahdesta forl-kissasta on kummastakin otettu siellä kuvat.

Forl voi kehittyä hyvinkin nopeasti. Mun 2 vuoden ikäisellä oli jo 4 hammasta poistokunnossa ja 8 vuotiaalla ei vuosi sitten hammaskiven poiston yhteydessä näkynyt mitään ja nyt oli yksi jo tosi pahassa kunnossa.

Ja se kannattaa muistaa että nuo hampaat on kivuliaita, eli kannattaa tosiaan kuvauttaa ne hampaat vuosittain ettei pääse kovin pahaksi menemään. Tuossa vaiheessa kun se hammas on jo tippunut ja ien kasvanut päälle, se ei enää ole kipeä.
Siirry sivun alkuun

Roosa, maatiainen 08/2001 & Mishka, siperiankissa 11/2002 & pitkäkarvaiset american curlit Tinka 01/2006, Toivo 07/2006, Ruska 04/2008 ja Rilla 04/2010 ♥
IP on kirjattu

Onni
Hallitus
Poissa

Re: FORL?
Vastaus #2 - 28.07.2010 - 21:38:10

Enpä ole kuullut että FORL tulisi vain yhteen hampaaseen, eli mahdollisesti muualla on muhimassa jotain kivuliasta, joten kyllä kuvaus on varmaan paikallaan. Paikkakunnan jos ilmoitat niin ehkä löytyy ell suosituksia tosiaan.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta